onze school

Onze identiteit

Vrije school

Wij zijn een vrije school. Dit houdt in dat wij de ontwikkeling van uw kind het allerbelangrijkste vinden. Wij zijn naast de reken/taal lessen ook heel erg bezig met creatieve vakken zoals muziek, schilderen en toneelspelen. Naast deze lessen krijgen de leerlingen bij ons ook zwemles van groep 1 tot 3 voor de zwemdiploma's A en B en computerlessen. Ook besteden wij veel aandacht aan lessen over het dagelijks leven. Denk hierbij aan lessen over hoe je een wasje moet draaien, hoe je moet koken, hoe je planten moet verzorgen, hoe je moet schoonmaken en hoe je de afwas moet doen. Hiermee willen wij de kinderen handvatten geven voor het leven na school. Wij geven ze dus de vleugels, zodat ze die na school zelf kunnen gebruiken om uit te vlieg

Onze kleuren

Geel en groen

Geel en groen zijn de kleuren die in onze school centraal staan. Geel is de kleur van zonneschijn. Het wordt geassocieerd met vreugde, geluk, verstand en energie. Groen is de natuurkleur. Het symboliseert groei, harmonie, frisheid en vruchtbaarheid. Groen heeft een sterke emotionele correspondentie met veiligheid. Dit is ook wat wij bij onze school heel erg centraal staat. Wij willen hier bij ieder kind vreugde en geluk brengen en zo veel mogelijk groei bereiken.

De Libelle

De naam van onze school 'De Libelle' staat voor transformatie. Wij willen uw kind de best mogelijke handvatten geven om zichzelf te transformeren van kleuter naar peuter naar schoolkind naar puber. Een libelle staat voor speelsheid en verandering, maar ook voor geluk, welvaart en harmonie.

Bewegend leren

Kinderen leren door te ervaren met hun hele lichaam. Spelen, ontdekken, vallen en weer opstaan. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen door 'bewegend leren' beter presteren. Daarom maken wij hier als school De Libelle optimaal gebruik van. We maken gebruik van onze buiten toestellen en bewegen in de klas door middel van verschillende energizers. Dit zijn (korte) activeiten waarbij het leren aan bod komt in de vorm van spelletjes.

Door bewegend leren verbetert niet alleen de prestaties van de leerlingen maar ook het leerplezier!

De gouden handen

De gouden handen zijn de helpende handen van de leerlingen op onze school. Na de grote pauze mogen de leerlingen die zich niet de volledige dag kunnen concentreren, snel afgeleid zijn of eenmaal beter kunnen werken met de handen, verschillende binnen schoolse activiteiten doen. Denk aan koekjes bakken, tuinieren of de school in een bepaalde thema versieren. Dit kunnen de leerlingen zowel zien als een beloning als motivatie.

De toekomst

Wij als school, hebben de taak onze leerlingen voor te bereiden op de toekomst. De technologie van tegenwoordig ontwikkeld zich snel en zorgt voor eventuele veranderingen. We vinden het daarom noodzakelijk om de leerlingen van onze school voor te bereiden op de toekomstige technologische ontwikkelingen. Als voorbeeld kan elke leerlingen vanaf groep 4 gebruik maken van een computer. De lessen rekenen, taal, spelling en zelfs geschiedenis en aardrijkskunde vinden plaats door middels van de computers. De voordelen die hieraan gekoppeld zitten is dat de leerlingen direct kunnen zien of ze welke vragen ze goed en fout beantwoord hebben inclusief de uitwerking van het goede antwoord. Dit zorgt voor zowel zelfstandigheid als meer tijd voor de groepsleerkracht om de zwakkere leerlingen ondersteuning te bieden.

Daarnaast hebben de leerlingen van groep 4 tot en met groep 8 eenmaal per week een ICT (informatie- en communicatietechnologie). Tijdens deze lessen wat door een professional gegeven wordt, komen de belangrijkste zaken en weetjes wat betreft de technologie naar voren.

Van grootst belang is het kunnen schrijven van de leerlingen. Alhoewel het schrift de laatste jaren door steeds meer verdwijnt, is het voor alle leerlingen van belang hier grip op te houden. Vanaf het leerjaar groep 3 wordt dit de leerlingen aangeleerd en dit wordt herhaald in de jaren 4 tot en met 8.

Waar we ons als school zijnde op willen richten zijn de geloven en overtuigingen. De één is Moslim, de ander katholiek. Iedereen wordt op onze school geaccepteerd. Wij als groepsleerkrachten zijn het daarbij wel over eens dat de leerlingen informatie moeten krijgen over 'alle' verschillende geloven en overtuigingen. Zo krijgen de leerlingen achtergrondinformatie en is het hun eigen keuze om zich er nog verder in te verdiepen. Om dit niet alleen door theorie en voorwerpen over een bepaald geloof duidelijk te laten maken, sluiten we elke laatste les over een geloof of overtuiging af met een excursie. Denk aan het bezoeken van een katholieke kerk, moskee of synagoge.